Snoezelen terápia
Új eszközökkel gazdagodott a Snoezelen terápiás szoba
Aktuális
- 30
JÚN 2018 - 31
MÁJ 2018Mini Speciális Olimpia az AISB-ben a Budapest XVIII. Kerületi SOFI részvételével
Közös játék, sport és kézműves program, Mini Speciális Olimpia megrendezésére került sor az International School of Budapest szervezésében a SOFI tanulóinak részvételével - 26
ÁPR 2018Mezítlábas ösvény a SOFI-ban
Az Életjel Alapítvány szervezésében mezítlábas (Kneipp) ösvény kialakítására került sor a SOFI-liget iskolaudvaron. A munkálatokat a Ford Alapítvány 70 munkatársa végezte - 25
ÁPR 2018Integrált sportnap a SOFI-ban
Nagysikerű integrált sportnapot tartottak a SOFI és az AISB diákjainak részvételével - 18
ÁPR 2018Szülőklub 2018
A Szülőklub áprilisi előadója volt Milanovich Dominika, a TASZ Egyenlőségprojekt munkatársa - 31
MÁR 2018Legjobb dolog a táborozás
Az Életjel Alapítvány nyaranta három alkalommal szervez táborozást a szervezet tulajdonában lévő táborhelyen, Kiskunmajsa Tajó tanyán. A diákok számos élménnyel gazdagodva térnek vissza a nyaralásról - 28
MÁR 2018Környezetvédelmi játszóház
Az Életjel Alapítvány 20. alkalommal szervezett környezetvédelmi játszóházat a Budapest XVIII. Kerületi SOFI diákjainak - 15
OKT 2017Mezítlábas sétány
Mezítlábas sétány kialakítását tervezzük - 6
OKT 2017Auchan önkéntesek
A Soroksári Auchanból érkezett önkéntesek szépítették iskolánkat - 20
JÚN 2017BMM képességfejlesztő módszer
Akkreditált képzésen vettek részt a SOFI pedagógusai az Életjel Alapítvány támogatásával
Montessori eszközök
Béres Mária Montessori nyomán - BMM módszer alkalmazása a SOFI-ban
A 2014/15. oktatási évtől három tanulócsoportban a BMM módszer bevezetésére került sor a XVIII. Kerületi SOFI-ban. A módszer szakszerű alkalmazásához több gyógypedagógus 30 órás akkreditált képzésen vett részt, hogy elsajátítsa a szükséges ismereteket (Béres Mária Montessori nyomán kidolgozott BMM módszere. A BMM módszer alkalmazásához szükséges eszközök beszerzését a Flextronics Kft támogatásával biztosította az Életjel Alapítvány.
Mit jelent számunkra a BMM MÓDSZER?
Ugyanazokat a tanulási tartalmakat ismertetjük meg itt is a gyermekekkel, mint bármely gyógypedagógus. Csak a gyermeki ismeretszerzés útja más. Azonos életkorú gyermekekkel dolgozunk, akik különböző fejlettségi szinten állnak és fejlődésük bizonyos szakaszában egy – egy területre különösen fogékonyak, akár az ép társaik! A gyermekeket állandóan figyeljük, megfigyeljük és így folyamatosan tudjuk a pedagógiai folyamatot a gyermekek spontán aktivitására építeni.
Nincs 45 perces óra, a gyermekek szabadon mozognak a teremben. Biztosítva vannak a fejlődésükhöz a feltételek. Szükséges segíteni, támogatni a felfedezéseiket, viszont csak a legszükségesebb esetben szabad beavatkozni. A szabad mozgás által a tanulás közben is folyamatosan kielégül a mozgásigényük, ez által hosszabb időn keresztül tudnak figyelni, dolgozni.
Montessori-szellemű nevelés közvetve vagy közvetlenül, de mindenképpen nagymértékben elősegíti a gyermekek szocializációját és kognitív képességeik kibontakoztatását. A tevékenységek során lehetőség nyílik a szabad mozgásra, tanulás közben is folyamatosan kielégül a gyermekek mozgásigénye. Ezáltal biztosítja, a szükséges pihenőket a gyermekek számára, így hosszabb időn keresztül tudnak dolgozni, tanulni. Minden gyermek az egyéni tempójának megfelelően tud haladni. A tevékenykedés során kialakul az önálló munkavégzés, az önellenőrzés igénye. A munkájuk során a gyermekek könnyebben elsajátítják a környezeti tárgyak adekvát használatát. Az érzékszervekre ható eszközökkel való tevékenykedés segít a gyermekeknek megérteni környezetét. Ezt megkönnyítik a speciális eszközök, hiszen a tárgyak tulajdonságainak izolálása hangsúlyossá válik.
Egyformán fontosak a tanulási folyamatban az elméleti és a gyakorlati ismeretek. Ezeknek a sorrendje tartalmakként változhat. Viszont minden elméleti ismeretet alá kell támasztani gyakorlattal, és a gyakorlatban megszerzetteknek biztosítani kell az elméleti hátteret.
Nincs 45 perces óra, a gyermekek szabadon mozognak a teremben. Biztosítva vannak a fejlődésükhöz a feltételek. Szükséges segíteni, támogatni a felfedezéseiket, viszont csak a legszükségesebb esetben szabad beavatkozni. A szabad mozgás által a tanulás közben is folyamatosan kielégül a mozgásigényük, ez által hosszabb időn keresztül tudnak figyelni, dolgozni.
Montessori-szellemű nevelés közvetve vagy közvetlenül, de mindenképpen nagymértékben elősegíti a gyermekek szocializációját és kognitív képességeik kibontakoztatását. A tevékenységek során lehetőség nyílik a szabad mozgásra, tanulás közben is folyamatosan kielégül a gyermekek mozgásigénye. Ezáltal biztosítja, a szükséges pihenőket a gyermekek számára, így hosszabb időn keresztül tudnak dolgozni, tanulni. Minden gyermek az egyéni tempójának megfelelően tud haladni. A tevékenykedés során kialakul az önálló munkavégzés, az önellenőrzés igénye. A munkájuk során a gyermekek könnyebben elsajátítják a környezeti tárgyak adekvát használatát. Az érzékszervekre ható eszközökkel való tevékenykedés segít a gyermekeknek megérteni környezetét. Ezt megkönnyítik a speciális eszközök, hiszen a tárgyak tulajdonságainak izolálása hangsúlyossá válik.
Egyformán fontosak a tanulási folyamatban az elméleti és a gyakorlati ismeretek. Ezeknek a sorrendje tartalmakként változhat. Viszont minden elméleti ismeretet alá kell támasztani gyakorlattal, és a gyakorlatban megszerzetteknek biztosítani kell az elméleti hátteret.
A módszer legfontosabb elvei:
- A gyermek folyamatos növekedés és változás állapotában van, és ezen változások mikéntje nagyban befolyásolható az őt körülvevő környezet által. A kicsi gyerekek tanulni akarnak. Az őket szerető és tisztelő felnőttek feladata az, hogy bátorítsák őket, lehetőséget adjanak a tanulásra, és engedjék, hogy a gyermek magától, magában tanuljon
- A gyermek minden tudást a környezetéből "szív fel". Épp ezért a környezetét úgy kell kialakítani, hogy szabadon választhasson azon tanulási tevékenységek közül, melyre kifejlődött benne a késztetés
- A kisgyermek nagyon sokat tanul a mozgáson keresztül, ezért nem szabad korlátozni benne, biztosítani kell neki a szabad mozgás lehetőségét. A gyermek fejlődése során különböző fázisokon megy keresztül, melyekben könnyebb elsajátítania bizonyos feladatokat, mint másko
- A szenzomotoros (érzékszervekre és mozgásra is ható, a kettőt összekapcsoló) tevékenységek fontos szerepet játszanak a gyerekek fejlődésében. Lehetőséget kell biztosítani arra, hogy minden érzékszervével tanulhasson
- Minden gyermek a saját tempójában, a saját fejlettségi szintjének megfelelő feladatokat tanuljon. A pedagógus nem kényszerítheti akaratát a gyermekre, segítő szerepet tölt be
- Lehetőséget biztosít a gyermeknek a sikerélmény megszerzésére, az önbizalom kifejlődésére, és a további tanulás vágyának kialakulására
- Szorongásmentes tanulási környezet megteremtése
- Társas, kapcsolati kultúra fejlesztése
- Megfigyelőképesség fejlesztése
- Kreativitás, önállóság fejlesztése
- Problémamegoldó képesség formálása
- Együttműködés, alkalmazkodás fejlesztése
Az előkészített környezet a gyermekek számára
A gyermeki öntevékenységhez a környezetnek is maximálisan hozzá kell járulnia. A nyitott polcok, a gyermekek által elérhető, könnyen mozgatható eszközök, bútorok elhárítják az akadályokat a gyermek spontán tevékenysége és így a fejlődése elől. Az eszközök és a berendezési tárgyak a gyermekek méretének megfelelőek, az aktuális szenzibilis periódus figyelembe vételével állítja össze a pedagógus az eszköztárat. A környezet szép és strukturált, ami biztonságot nyújt a gyermeknek. Az eszközökből egy-egy darab található. Ezzel az eszközzel a gyermek annyit játszik, amennyit szeretne. A szép és tiszta környezet derűt sugároz és tevékenységre serkent. Ugyanakkor ezek a szép eszközök arra is utalnak, hogy vigyázzanak rájuk a gyerekek. A külső rend Montessori szerint belső renddé formálódik a gyermekekben.
A módszer eszközrendszere
A rendszer egyik leghangsúlyosabb és legismertebb része a didaktikai eszközkészlete.
Az eszközökkel tevékenykedve a gyermekek saját tapasztalataik alapján ismerkedhetnek meg és tanulhatják meg a dolgok tulajdonságait, az azok közötti hasonlóságokat, különbségeket, sorba rendezésüket.
A polcokon elhelyezett eszközökből szabadon, belső motivációjuktól indíttatva, saját érdeklődésüknek megfelelően választhatnak a gyermekek. Az eszköz nem a pedagógus eszköze, nem ő használja, hanem a gyermek dolgozik vele. Kísérletez, felfedez s így válik az fejlesztőeszközzé. Mindegyik eszköz egy-egy probléma elé állítja a gyermeket, amit neki meg kell oldania. Így egyidejűleg készteti cselekvésre, és a gondolkodását is fejleszti.
Az eszközök nagyon igényesek. Kialakításuknál fő szempont volt, hogy azokat a gyermek minél önállóbban tudja használni. Magukban hordozzák az önellenőrzés lehetőségét, így a gyermek a felnőtt ellenőrzése nélkül képes értékelni saját munkáját.
Az eszközökkel tevékenykedve a gyermekek saját tapasztalataik alapján ismerkedhetnek meg és tanulhatják meg a dolgok tulajdonságait, az azok közötti hasonlóságokat, különbségeket, sorba rendezésüket.
A polcokon elhelyezett eszközökből szabadon, belső motivációjuktól indíttatva, saját érdeklődésüknek megfelelően választhatnak a gyermekek. Az eszköz nem a pedagógus eszköze, nem ő használja, hanem a gyermek dolgozik vele. Kísérletez, felfedez s így válik az fejlesztőeszközzé. Mindegyik eszköz egy-egy probléma elé állítja a gyermeket, amit neki meg kell oldania. Így egyidejűleg készteti cselekvésre, és a gondolkodását is fejleszti.
Az eszközök nagyon igényesek. Kialakításuknál fő szempont volt, hogy azokat a gyermek minél önállóbban tudja használni. Magukban hordozzák az önellenőrzés lehetőségét, így a gyermek a felnőtt ellenőrzése nélkül képes értékelni saját munkáját.
Összegezve
Minden gyermek adottságként rendelkezik a világ megismerési igényével, cselekvési vággyal, ezek kibontakozását csak elő kell segíteni. Ebből következik a gyermeki személyiség tisztelete, fejlődési tempójának figyelembe vétele, hiszen csak így őrizhető meg a tanulás öröme. A tanításközpontúság helyett az önálló tanulást helyezi előtérbe. Szabadságra, önfejlődésre, önállóságra nevel, azáltal, hogy figyelembe veszi a gyermek adottságait, fejlettségi szintjét, tempóját, biztosítja a problémák önálló megoldását, a felfedezés örömét.
Szentivánszki Enikő gyógypedagógus, Gittlár-Tarsoly Andrea gyógypedgógus,
Magyar Gabriella gyógypedagógus
A BMM módszernek több olyan előnye van, amely az értelmileg akadályozott gyermekek fejlesztésében különösen indokolttá teszi az alkalmazását. Minden Montessori eszköz használata problémamegoldó gondolkodásra neveli a gyermekeket az értelmi akadályozottságokból adódó korlátaik figyelembevételével.
Montessori rendszerének egyik leghangsúlyosabb és legismertebb része a didaktikai eszközkészlete. Az eszközökkel tevékenykedve a speciális nevelésű igényű, autista gyermekek a saját maguk tapasztalatai alapján ismerkedhetnek meg és tanulhatják meg a dolgok tulajdonságait, az azok közötti hasonlóságokat, különbségeket, sorba rendezésüket.
Az autista gyermekek fejlesztése során a speciális eszközök használata jelentős módon javítja problémamegoldó képességüket, matematikai jártasságukat.
A Montessori-féle speciális eszközrendszer egyes elemei egymásra épülve, a következő területeken segítik a harmonikus fejlődést:Montessori rendszerének egyik leghangsúlyosabb és legismertebb része a didaktikai eszközkészlete. Az eszközökkel tevékenykedve a speciális nevelésű igényű, autista gyermekek a saját maguk tapasztalatai alapján ismerkedhetnek meg és tanulhatják meg a dolgok tulajdonságait, az azok közötti hasonlóságokat, különbségeket, sorba rendezésüket.
Az autista gyermekek fejlesztése során a speciális eszközök használata jelentős módon javítja problémamegoldó képességüket, matematikai jártasságukat.
1. Térérzékelés, kiterjedés eszközei
2. A világ megismerését segítő eszközök
3. Praktikus fogások és technikák gyakorlását segítő eszközök
4. Az írás elősegítését elősegítő eszközök
5. A számlálás és mérés eszközei